نویسندگان
چکیده
در دنیای امروز، تغییرات سریع در نگرشها، ارزشها و رفتارهای اجتماعی بسیار ملموس است، یکی از عرصه هایی مهم تغییرات فرهنگی تغییر نام ها میباشد. هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر تحولات اجتماعی و فرهنگی بر تغییرات نام ها است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی پیمایشی است جامعه پژوهش شامل متخصصان فعال مسائل فرهنگی در شهر تهران میباشد. حجم نمونه از براساس فرمول کوکران 384 نفر در نظر گرفته و با روش تصادفی ساده توزیع گردید. جهت گردآوری داده های اولیه از روش میدانی استفاده شد و ابزار جمع آوری داده های تحقیق، در فاز کیفی جهت شناسایی متغیرهای تحقیق از طریق مصاحبه و در فاز کمی پرسشنامه میباشد. اعتبار پرسشنامه از روش اعتبار محتوا و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه گردیده که برابر با 917/0 میباشد نتایج تحقیق نشان داد پنج متغیر شامل: ارزش های دینی و مذهبی، هویت ملی و ایرانی، پایگاه اجتماعی، قانون و همچنین کارکرد اجتماعی و فرهنگی بر تغییر نام تأثیر بیشتری نسبت به سایر عوامل داشته، همچنین نتایج نشان داد از بین عوامل فوق کارکرد اجتماعی و فرهنگی و همچنین هویت ملی و ایرانی دارای بیشترین تأثیر بر تغییر نام ها داشته اند، همچنین ارزش های دینی و مذهبی در رتبه سوم قرار گرفت.
کلیدواژهها