نویسندگان
چکیده
اين پژوهش با هدف طراحی مدل فرهنگ سلامت درآموزش و پرورش کشور انجام شد. این ﭘﮋوﻫﺶ از نظر استراتژی کیفی متوالی و اکتشافی است که نمونه آماری در بخش کیفی شامل تمام صاحبنظران دانشگاهی و خبرگان حوزه فرهنگ و آموزشوپرورش که برابر 20 نفر بودند. ابزار تحقیق شامل برگههای کدگذاری محقق ساخته بود که روایی آن توسط اعضای گروه دلفی تأیید و پایایی آن با معیار پی اسکات 95/0 محاسبه شد. یافته¬های تحقیق نشان داد که عوامل مرتبط با مدل فرهنگ سلامت درآموزش و پرورش کشور در قالب 13 مقوله و 40 کد مفهومی مشخص شد و در ابعاد 5 گانه مدل پارادایمی به صورت شرایط علّی (3 مقوله)، راهبردها (3 مقوله)، شرایط زمینه¬ای (2 مقوله)، شرایط مداخله¬گر یا میانجی (3 مقوله) و پیامدها (2 مقوله) جای گرفتند. به طور کلی میتوان نتیجه گرفت که با بهرهگیری از یافتههای مطالعه میتوان به تدوین برنامه¬های جامع و متنوع فرهنگ سلامت درآموزش و پرورش کشور در راهبردهای «کلان»، «میانی» و «عملیاتی» دست یافت تا توسعهی فرهنگ سلامت درآموزش و پرورش کشور حاصل گردد.
کلیدواژهها